Paweł Surówka: Nowy indeks przyciągnie więcej inwestorów

Z Pawłem Surówką, prezesem Grupy PZU, rozmawia Andrzej Stec.

Publikacja: 04.09.2019 17:17

Paweł Surówka: Nowy indeks przyciągnie więcej inwestorów

Foto: parkiet.com

PZU weźmie udział w projekcie GPW, która współtworzy indeks giełd z regionu Trójmorza nazwany CEEplus. Jaki jest jego cel i jaki był wasz udział w jego tworzeniu?

W środę ogłosiliśmy, że GPW we współpracy z giełdami z siedmiu innych krajów naszego rejonu, tworzącymi serce Europy Środkowo Wschodniej, stworzyła indeks reprezentujący najbardziej płynne i najlepsze spółki z tego regionu. Pomysł polega na tym, aby stworzyć narzędzie odzwierciedlające wzrost w tej rosnącej części Europy. Jako PZU pomagaliśmy w tym, aby ten indeks był jak najbardziej „inwestowalny" z punktu widzenia dużych inwestorów. Równocześnie ogłosiliśmy, że od razu powstanie nowy fundusz w Grupie PZU, który będzie inwestował i odzwierciedlał ten indeks. Dzięki temu każdy klient – zarówno instytucjonalny jak i indywidualny – będzie mógł zainwestować w kraje tej części Europy.

Przede wszystkim zależy nam na inwestorach globalnych, aktywnych na zagranicznych rynkach. Traktujemy ten indeks jako szansę, aby opowiedzieć raz jeszcze historię tej części Europy i ściągnąć do naszych krajów jeszcze więcej nowego kapitału.

To nie tylko ciekawy instrument finansowy, ale też możliwość promowania rynku kapitałowego w tym regionie.

Jestem bardzo mocno przekonany, że mamy wiele do wygrania, jeśli będziemy prezentowali się jako region. Czasy są coraz bardziej niepewne, inwestorzy chcący inwestować pieniądze mają trudności w znalezieniu dobrych zwrotów; mają wybór między bezpiecznymi rynkami, które w tym momencie oferują ujemne stopy zwrotu i gdzie wzrost jest ograniczony, a potencjalnie bardzie zyskownymi krajami rozwijającymi się, które jednak niosą ze sobą całą masę trudnych do przewidzenia ryzyk.

Uważamy, że Europa Środkowo-Wschodnia łączy dwie ważne przewagi: to część Unii Europejskiej, więc jest bardzo stabilna i przewidywalna pod względem politycznym, a z drugiej strony ma w sobie komponent wzrostu charakterystyczny dla rynków wschodzących. Ta mieszanka spowoduje, że będzie to ciekawa opcja dla inwestorów globalnych. Są tacy, którzy inwestują tylko wielkie kwoty i możliwość zainwestowania właśnie w cały region będzie dla nich bardzo atrakcyjna.

Konkurencja jest silna?

Jest już indeks MSCI Emerging Europe, ale niektórzy wskazują, że nie do końca dobrze odzwierciedla nasz region. Jesteśmy przekonani, że nasz indeks jest najlepszy i będzie on miał na pewno swoją rację bytu na globalnym rynku, bo pieniędzy jest sporo i inwestorzy szukają miejsca na ich zainwestowanie.

I półrocze dla PZU pod względem wyników było rekordowe. Co dalej? Czy dobra koniunktura w gospodarce przełoży się na przychody grupy?

Pokazaliśmy, że jesteśmy w stanie osiągać dobre wyniki nawet jeśli koniunktura nie zawsze wspiera. Dla ubezpieczyciela I półrocze nie było tylko i wyłącznie łatwe, było wręcz trudniejsze niż rok temu. Nasze banki były obciążone prawie dwukrotnie wyższą składką na Bankowy Fundusz Gwarancyjny, nadal w Polsce mamy niskie stopy procentowe, co jest dobre dla ubezpieczycieli, ale dla banków utrudnia osiąganie wysokich marż. Równocześnie był dla nas bardziej szkodowy niż rok poprzedni, było więcej wydarzeń związanych z pogodą. To nie był łatwy czas a mimo tego grupa pokazała, opierając się na swoich strategicznych filarach wzrostu, że jest w stanie budować wartość. Mam nadzieję, że będziemy w stanie robić to dalej.

Niedawno ogłosił pan, że trwają prace nad nową strategią Grupy PZU. Czy akcja „10 lat dłużej", nakierowana na zdrowie, może być jej lokomotywą?

Ta akcja jest pewną wskazówką tego, jak należy sobie wyobrażać naszą przyszłą strategię. Zdrowie będzie bardzo ważnym jej elementem. Dzisiaj to jedna z lokomotyw napędzających wzrost naszej grupy, w I półroczu mieliśmy ponad 30-proc. wzrost przypisu składki w zdrowiu. Rozwijamy się i widzimy duże zainteresowanie naszych klientów takimi produktami. Ale nasz sposób rozwoju jest nietypowy, bo mówiąc „10 lat dłużej" mówimy, że nie chcemy tylko sprzedawać usługi opieki zdrowotnej, ale także chcemy razem z Polakami walczyć o to, aby żyli zdrowiej. Nie tylko chcemy pomagać w leczeniu ich chorób, ale podchodzimy do sprawy prewencyjnie, profilaktycznie. Polacy powinni dbać o siebie, bo styl życia i troska o siebie samych odgrywa ogromną rolę. Nasz model biznesowy powoduje, że zależy nam, aby nasi klienci mieli się dobrze.

Kiedy rynek poznać szczegóły nowej strategii?

Pracujemy nad nią z pełną mocą. Z początkiem przyszłego roku powinniśmy być w stanie ją ogłosić.

Forum w Krynicy
Wyzwania po fuzjach w energetyce
Materiał Promocyjny
Pieniądze od banku za wyrobienie karty kredytowej
Forum w Krynicy
Fiskus stawia na dialog z klientami
Forum w Krynicy
Ogrom wyzwań dla gospodarki
Forum w Krynicy
Karpacz poświęcony skutkom wojny
Materiał Promocyjny
Sieć T-Mobile Polska nagrodzona przez użytkowników w prestiżowym rankingu
Forum w Krynicy
PGNiG: Koncern chce importować sporo gazu z Norwegii
Forum w Krynicy
Na niepewność i zmienność receptą jest dywersyfikacja