Twórcy gier tanieją. Korekta czy koniec hossy?

Epidemia koronawirusa stała się pretekstem do urealnienia wycen w branży. W tym tygodniu kapitalizacja studiów stopniała o 3 mld zł.

Publikacja: 28.02.2020 05:00

Twórcy gier tanieją. Korekta czy koniec hossy?

Foto: AFP

Czwartek był kolejnym dniem spadków WIG.GAMES. Ten branżowy indeks oscylował w okolicach 21–22 tys. pkt. A jeszcze kilka dni temu przekraczał 24 tys. pkt. Obserwacja wskaźnika nie oddaje dobrze drastycznej przeceny wielu mniejszych firm, które do niego nie należą – również tych z NewConnect. W ostatnich dniach niektóre potaniały o kilkadziesiąt procent.

Popyt na gry rośnie

Głównym powodem przeceny na rynkach jest epidemia koronawirusa. Zyskują tylko firmy związane z przemysłem medycznym. Co ciekawe, studia twierdzą, że wpływ wirusa na ich biznes wcale nie jest tak jednoznaczny, jak mogłoby się wydawać. Co więcej, niektórym wyraźnie pomaga.

– Ostatnie 30 dni przyniosło nam 200-proc. wzrost pobrań z Chin, logiczny wydaje się być fakt, że osoby, których mobilność pozostaje ograniczona, korzystać będą przede wszystkich z cyfrowych źródeł rozrywki – mówi Remigiusz Kościelny, prezes Vivid Games. Dodaje, że firmy produkujące gry mogą przez pewien czas pracować zdalnie, co nawet w przypadku lokalnego zagrożenia nie powinno sparaliżować ich działalności. – Przeceny, które dotyczą w szczególności spółek z branży gier, uważam za nieadekwatne do sytuacji – mówi. Wtóruje mu Krzysztof Kwiatek, prezes Creepy Jar.

– W Chinach, gdzie najwięcej osób jest zamkniętych w domach, zostały pobite rekordy logowania użytkowników w serwisie Steam oraz pobrań gier na smartfony. Oczywiście mamy nadzieję, że sytuacja z koronawirusem niebawem zacznie się uspokajać. Trzeba zauważyć jednak, że od momentu rozpoczęcia kryzysu widać zauważalny wzrost liczby osób grających w naszą grę – mówi.

Dystrybucja gier nie wymaga tak dużego przepływu osób jak sprzedaż wielu innych produktów i usług. Niemniej coraz gorsza sytuacja dotycząca innych branż odbija się rykoszetem także w sektorze gier.

GG Parkiet

– Niebawem może dojść do opóźnień w płatnościach związanych z dystrybucją czy coraz większymi spadkami na giełdach związanymi z obawą inwestorów przed epidemią – mówi Krzysztof Król, prezes 7Levels. Dodaje, że rośnie liczba osób poddanych kwarantannie. W Chinach, które są przecież ogromnym rynkiem zbytu, to setki milionów osób, we Włoszech – obecnie 50 tysięcy, a liczba ta niewątpliwie szybko wzrośnie.

2020 r. będzie ciekawy

Sektor gier na GPW, przed trwającą obecnie korektą, radził sobie świetnie. Ten rok dla branży zapowiada się bardzo ciekawie.

– Szykuje się dużo przełomowych wydarzeń, a wiele obietnic zostanie zweryfikowanych przez rynek. W nadchodzących miesiącach zobaczymy, czy niezwykle wysoko postawionym oczekiwaniom graczy sprosta CD Projekt z „Cyberpunkiem" – mówi Michał Gembicki, zarządzający spółką Klabater. Przypomina również, że wkrótce zadebiutują nowe generacje konsol PlayStation 5 i Xbox Scarlet, a w bardziej dojrzałą fazę rozwoju wejdą platformy streamingowe gier takie jak Stadia.

– Z tradycyjnymi grami w modelu premium rywalizują gry F2P (darmowe – red.), eSport czy wreszcie trend „oglądania gier" w serwisach streamingowych wideo, takich jak Twitch czy Mixer – mówi Gembicki. Dodaje, że jednocześnie według wszystkich prognoz rynek gier będzie rósł.

Tylko w Polsce ma wartość ponad 2 mld zł (na bazie wartości sprzedanych gier). Z kolei łączne wyceny studiów na GPW jeszcze kilka dni temu przekraczały 38 mld zł. Przed tym, że rynek gier jest mocno rozgrzany, przestrzegał prezes PlayWaya Krzysztof Kostowski.

– Mamy takie czasy, że wyceny czasem budują się szybciej niż potencjały niektórych gier. Poziom niewyedukowania rynku podczas hossy jest wysoki – mówił w wywiadzie na łamach poniedziałkowego „Parkietu".

Technologie
Rząd wpisał TVN i Polsat na listę spółek pod ochroną. Są niespodzianki
Technologie
Pierwszy hurtownik światłowodów pod młotek
Technologie
11 bit studios kasuje „Projekt 8”. Kurs szuka dna
Technologie
CD Projekt otwiera nowy rozdział
Materiał Promocyjny
Bank Pekao S.A. z najlepszą usługą wymiany walut w Polsce wg Global Finance
Technologie
Zwiastun nowego „Wiedźmina” ma już kilka milionów odsłon
Technologie
Pogrom w grach. 11 bit studios ciągnie branżę w dół