Małoletni Polacy szastają pieniędzmi na gry wideo i mikropłatności

Małoletni Polacy wydają kieszonkowe na gry – co czwarty kupił w tym roku przynajmniej jeden tytuł na swój smartfon lub tablet, a niemal co trzeci dokonał zakupu dodatku lub płatności w samej grze. Eksperci przekonują, że to dobry prognostyk dla branży gamingowej.

Publikacja: 13.09.2022 21:00

Małoletni Polacy szastają pieniędzmi na gry wideo i mikropłatności

Foto: materiały prasowe

Dzieci w porównaniu z dorosłymi graczami zdecydowanie częściej płacą za ulubioną cyfrową rozrywkę. Wedle raportu „Polish Gamers Kids” szczególnie chętnie wydają pieniądze na produkcje na urządzenia mobilne. Badanie przeprowadzone przez Grupę Webedia i Polish Gamers Observatory (PGO), pokazuje, że w tym roku tylko 12 proc. dorosłych polskich graczy zadeklarowało, że zakupiło grę mobilną, a 20 proc. dokonało mikropłatności. Jak tłumaczy Patrycja Rodzińska-Szary, współzałożycielka PGO, dla porównania co czwarte dziecko w wieku 9–15 lat kupiło grę na swój smartfon lub tablet, a niemal co trzecie dokonało zakupu dodatku lub mikropłatności w samej grze.

Większe wydatki w grze

Urządzenia mobilne to ulubiona platforma do grania. 60 proc. polskich dzieci sięga do niej codziennie (przy czym w ogóle w gry wideo nad Wisłą gra 85 proc. małoletnich). Na taką rozrywkę wydają pieniądze z kieszonkowego. To od rodziców dostaje je 81 proc. dzieci. W przypadku co trzeciego ankietowanego małoletniego kieszonkowe przeznaczane jest właśnie na zakup gier (zarówno na konsole, komputery, jak i smartfony), przy czym decydują się na to głównie chłopcy (48 proc. vs 14 proc. dziewczynki). 22 proc respondentów dokonuje z kieszonkowego mikropłatności w grach, a 12 proc. opłaca abonament do serwisów gamingowych (np. PlayStation Plus). Jak wyjaśnia Rodzińska-Szary, choć odsetek płacących za gry na wszystkich platformach wśród dzieci w naszym kraju jest wysoki, to – jeśli zestawimy dane z Polski z danymi innych krajów – zobaczymy, że wciąż jesteśmy w tyle. Z danych Newzoo z 36 rynków wynika, iż odsetek płacących dzieci w wieku 10–12 to średnio aż 52 proc.

2,5 mld zł

wyniosła w ub.r. wartość polskiego rynku gier wideo. Według prognoz Polish Gamers Observatory w 2022 r. będzie to już poziom prawie 2,7 mld zł, a w 2024 r. sięgnie 3 mld zł.

W Europie średnio na mikropłatności w grze fani wydają 33 euro (to o 5 euro więcej niż rok wcześniej) – pokazują analizy Interactive Software Federation of Europe z 2021 r. Przy tym 51 proc. badanych nie wydaje jednak więcej niż 20 euro. Mikropłatności stały się ważnym napędem branży gier, zwłaszcza mobilnych. Tym bardziej że smartfony i tablety to dziś ulubiona platforma do grania (w sumie segment tzw. mobile odpowiada za przeszło 50 proc. przychodów branży gamingowej).

Gaming wygrywa z serialami

Analitycy z Bain & Company twierdzą, że już teraz młodzież w wieku 13–17 lat przeznacza więcej czasu na gry wideo niż na inny rodzaj rozrywki, w tym media społecznościowe czy oglądanie seriali. Średnio na gaming młodzi poświęcają 12,5 godziny tygodniowo. Wraz z wiekiem skraca się jednak czas przeznaczony na tę zabawę – osoby w wieku 25–34 lata przeznaczają tygodniowo na granie 10,5 godziny. Co więcej, młodzież równie chętnie spotyka się z rówieśnikami w rzeczywistości, jak w ulubionej grze (po 50 proc.).

31 proc.

dzieci w Polsce przeznacza swoje kieszonkowe na zakup gier, więcej niż co piąte wydaje te pieniądze na tzw. mikropłatności, a 12 proc. na abonament typu PS Plus czy Xbox Game Pass.

Paweł Kozub z Bain & Company, podkreśla, iż fakt, że gry wideo stały się ulubioną formą rozrywki dla młodzieży, to dobry prognostyk dla branży gamingowej. – Wraz z dominacją darmowych gier, pojawieniem się modelu subskrypcyjnego i bibliotek takich gier, jak na przykład Xbox Game Pass, poprawia się ARPU (średni przychód na użytkownika – red.). Ten trend prawdopodobnie przyspieszy, ponieważ gry stają się podstawą do innych płatnych doświadczeń rozrywkowych – dodaje.

Technologie
To był burzliwy rok dla gier. Jaki będzie 2025 r.?
Technologie
Wirtualna Polska kupuje grupę Invia. Wyda miliard złotych na turystyczny biznes
Technologie
Big Cheese Studio przedstawiło plany. Nadal wierzy w Chiny
Technologie
Rząd wpisał TVN i Polsat na listę spółek pod ochroną. Są niespodzianki
Materiał Promocyjny
Bank Pekao S.A. wyróżniony Złotym Godłem Quality International 2024
Technologie
Pierwszy hurtownik światłowodów pod młotek
Technologie
11 bit studios kasuje „Projekt 8”. Kurs szuka dna