Do około 180 mld USD z tegorocznych niespełna 160 mld USD urośnie w przyszłym roku globalny rynek gier. Największą dynamikę będzie widać w grach mobilnych – przewiduje Newzoo. Co czeka rodzimą branżę? Kilkadziesiąt zapowiedzianych premier i dalsza fala debiutów studiów na rynku publicznym. We wtorek na NewConnect pojawi się Detalion Games, kolejna firma z grupy PlayWaya.
CD Projekt naprawia grę
2020 r. upłynął pod znakiem premiery –Cyberpunka 2077". Wysokie oczekiwania wywindowały kapitalizację studia na początku grudnia do rekordowych 46 mld zł. Po doniesieniach o szwankujących wersjach konsolowych kapitalizacja drastycznie stopniała. Teraz wynosi około 26 mld zł.
W oparciu o raporty cyfrowych platform oraz dane zebrane od dystrybutorów fizycznych zarząd CD Projektu szacuje, że do 20 grudnia gracze kupili ponad 13 milionów sztuk gry (analitycy zakładali średnio, że do świąt sprzeda się około 16 mln). Liczba ta uwzględnia zwroty. Sony wstrzymało sprzedaż gry w PlayStation Store, a Microsoft wprowadził do odwołania pełny zwrot kosztów zakupu cyfrowej wersji w Microsoft Store.
W przedsprzedaży zebrano zamówienia na 8 mln sztuk, co pozwoliło zwrócić nakłady na produkcję i marketing. W związku z błędami w wersjach konsolowych pracowników CD Projektu czekają ciężkie tygodnie. Na bieżąco usuwają błędy i deklarują wypuszczenie w styczniu i lutym dwóch dużych „łatek". A zarząd musi się zmierzyć nie tylko z rozgoryczeniem graczy, ale też z zarzutami inwestorów wprowadzenia ich w błąd. Tuż przed premierą nic nie wskazywało, aby wersje konsolowe były tak niedopracowane.
– Prawdopodobnie liczne błędy gry zostaną szybko naprawione. Nie ma lepszych testerów niż miliony użytkowników. A biorąc pod uwagę, że strumienie pieniężne z gry płyną przez bardzo długi czas po premierze, gra powinna się okazać sporym komercyjnym sukcesem – uważa Łukasz Marczuk, zarządzający w funduszu Evig Alfa.