Producenci gier: co ich wyróżnia i jakie mają plany

Na GPW i NewConnect notowanych jest łącznie kilkadziesiąt spółek, które działają w sektorze gamingowym. Przyglądamy się czterem przedstawicielom tej branży.

Publikacja: 14.12.2021 05:00

Sektor producentów i wydawców gier z warszawskiej giełdy jest mocno zróżnicowany. Są spółki, które specjalizują się w tworzeniu produkcji z konkretnego gatunku lub na dane urządzenia. Zapytaliśmy kilka firm, co wyróżnia ich na tle konkurencji, oraz jakie mają plany.

Duże uznanie graczy

– Zespół Creepy Jar tworzą eksperci w swoich dziedzinach z wieloletnim doświadczeniem w produkcji gier. Budujemy portfolio, wykorzystując mocne IP, jakim jest „Green Hell". To gra symulacyjna z gatunku survival simulation z trybem coop, osadzona w otwartej do eksploracji dżungli amazońskiej, dostępna na platformach PC/Steam, Playstation 4, Xbox One i Nintendo Switch – mówi Krzysztof Kwiatek, prezes Creepy Jar. Dodaje, że tytuł ten cieszy się dużym uznaniem wśród graczy (87 proc. pozytywnych recenzji na Steam), a łączna sprzedaż brutto „Green Hell" na kluczowych platformach przekroczyła 2,5 mln egzemplarzy.

– Oprócz rozbudowy uniwersum „Green Hell" o kolejne aktualizacje m.in. zamykający cykl trzeci dodatek „Spirits of Amazonia" na PC oraz portowanie pierwszych dwóch części na PlayStation i Xbox, pracujemy nad nowym projektem o roboczej nazwie „Chimera". To gra łączącą w sobie cechy zaawansowanego symulatora rozwoju bazy z elementami survivalu, osadzona w scenerii science fiction – mówi Krzysztof Kwiatek.

Creepy Jar to spółka notowana na GPW. Branża producentów gier ma również wielu przedstawicieli na małej giełdzie, np. Bloober Team.

– Jako światowy lider gier z gatunku horror psychologiczny, współpracujemy z globalnymi partnerami, którzy mają ugruntowaną pozycję na rynku. Wśród nich są m.in. japońskie KONAMI, amerykańskie Take Two (Private Division). Obecnie przygotowujemy dwie gry, o nazwach roboczych B i C, których daty wydania nie zostały jeszcze opublikowane – szczegóły obydwu okryte są jeszcze tajemnicą, jednak powstają one z wymienionymi wcześniej partnerami – mówi Piotr Babieno, prezes Bloober Team. Tytuły tworzone z KONAMI i Private Division nie zostały jeszcze ogłoszone, natomiast pod koniec września spółka poinformowała o rozpoczęciu prac nad produkcją związaną z „Layers of Fear".

– W ostatnich tygodniach anonsowaliśmy również rozpoczęcie współpracy z Rogue Games. W najbliższych miesiącach będziemy kontynuować obraną strategię – naszym celem na najbliższe lata jest przejście z gatunku horror psychologiczny w kierunku horroru i zdobycie w nim pozycji lidera – mówi Piotr Babieno.

Towar eksportowy

Polskie spółki często podbijają produkcjami serca zagranicznych graczy, jak QubicGames. – Jesteśmy największym w Polsce wydawcą gier na Nintendo Switch – około jednej dziesiątej posiadaczy japońskiej konsoli ma nasze gry, na co wpływ w dużej mierze mają nasze regularnie prowadzone akcje promocyjne oraz giveaway'e. W wyniku obranej przez nas w tym roku strategii skupiliśmy się na działalności wydawniczej na konsoli Nintendo, jednocześnie rozwijając grupę kapitałową – mówi Jakub Pieczykolan, prezes QubicGames. Dodaje, że przez ostatnie półtora roku powołano spółki Untold Tales – wydawca gier Premium Indie na PC oraz konsole, naptime.games – developer i wydawca gier Family Entertainment oraz Another Moon – porting house specjalizujący się w portowaniu i co-developmencie.

– Od 26 listopada do 31 grudnia przeprowadzamy największą w historii akcję promocyjną – Qubic & Friends Winter Fest. Akcję rozpoczęliśmy od wydania największego tytułu w tym roku – „Real Boxing 2". W najbliższych latach obok działalności wydawniczej i rozwoju grupy kapitałowej spółka będzie inwestować we własne IP, w tym gry z serii Pocket – mówi Jakub Pieczykolan.

Michał Gembicki, współzałożyciel i członek zarządu Klabatera, wskazuje, że spółka tworzy, wydaje i adaptuje gry na wszystkie platformy: PC, PlayStation, Xbox i Switch.

– W naszym portfolio znajdują się autorskie produkcje – „Crossroads Inn", „Heliborne" i „The Amazing American Circus" oraz gry studiów zewnętrznych. Wkrótce wydajemy „Castle on the Coast" – pierwszą na świecie zręcznościową grę platformową z żyrafą w roli głównej. Na 2022 r. zaplanowaliśmy dwucyfrową liczbę premier, w tym jedną własną produkcję z gatunku tycoon: „Moonshine Inc.". Pracujemy nad kontynuacją naszego bestsellera – „Crossroads Inn", którego premiera planowana jest na 2023 r., w bieżącym roku zapewniliśmy sobie finansowanie tej gry, w wyniku udanej emisji akcji serii E. W naszym portfolio zwracają też uwagę gry: „Best Month Ever", „Orbit. Industries" i adaptacje na konsole gier „Kajiu Wars" i „Weedcraft Inc." – mówi Michał Gembicki.

Parkiet Challenge. Gry dla uczestników konkursu

Bloober Team, Klabater, QubicGames i Creepy Jar to partnerzy konkursu „Parkiet Challenge". W każdym z czterech tygodni rywalizacji 25 najlepszych uczestników otrzymało produkcje polskich firm. Łącznie chodzi o ponad 150 gier: Bloober Team (m.in. „The Medium" i „Observer: System Redux"), Klabater (m.in. „The Amazing American Circus", „Crossroads Inn" czy „Heliborne"), QubicGames (m.in. „DoorKickers" i „Epistory") oraz Creepy Jar („Green Hell"). dos

Gra giełdowa
Rozwiązania IT pomagają nie tylko inwestorom, ale też i spółkom
Materiał Promocyjny
Z kartą Simplicity można zyskać nawet 1100 zł, w tym do 500 zł już przed świętami
Gra giełdowa
Technologia odpowiedzią na potrzeby rynku
Gra giełdowa
Zwyciężczyni tygodnia ubrała się w akcje CCC i zgarnęła 1000 zł
Gra giełdowa
Jak odnaleźć się w sztuce inwestowania
Materiał Promocyjny
Samodzielne prowadzenie księgowości z Małą Księgowością
Gra giełdowa
Kobiety górą w trzecim tygodniu Parkiet Challenge. Jedna spółka kluczem do wygranej
Gra giełdowa
Giełda to nie tylko spekulacja, ale też długoterminowe inwestycje