Nicolas Games jest sztandarowym przykładem, że produkcja gier komputerowych to trudny kawałek chleba. Spóźnione premiery są na porządku dziennym, a koszty produkcji zazwyczaj daleko przekraczają założone budżety.
Debiut z zyskiem
Katowicka spółka została zawiązana w grudniu 2003 r. Zajmowała się dystrybucją gier komputerowych. W 2007 r. w akcjonariacie pojawiła się firma doradcza GoAdvisers, która przez kolejne cztery lata była znaczącym udziałowcem technologicznej spółki. Wspólnicy przekształcili Nicolas Games w spółkę akcyjną oraz przygotowali go do debiutu na NewConnect. Firma rozszerzała też działalność. Wprowadziła do oferty gry dla dzieci, przygodowe oraz na platformę Apple. Inwestycje finansowane były m.in. z emisji obligacji, które zostały potem spłacone akcjami serii B o wartości 1,12 mln zł (cena emisyjna akcji tej serii wynosiła 7 złotych).Wiosną 2008 r. Nicolas Games sprzedał inwestorom w ofercie prywatnej 0,3 mln akcji po 9,5 zł i pozyskał kolejne 2,85 mln zł. Podczas debiutu (2 kwietnia 2008 r.) za akcje płacono 9,7 zł.
Pierwszy, niepełny jeszcze rok obecności spółki na NewConnect wypadł całkiem przyzwoicie. Przychody Nicolas Games w 2008 r. sięgnęły 5,63 mln złotych, a zysk netto 0,5 mln złotych. Problemy zaczęły się w 2009 r. Kryzys sprawił, że klienci przestali kupować gry komputerowe. W III kwartale Nicolas Games miał nawet ujemne przychody, bo sprzedawcy gier (sklepy, sieci handlowe) odsyłali je do producentów. Aby utrzymać się na powierzchni, Nicolas Games wyemitował 150 tys. akcji serii D po 7 zł (pozyskał 1,05 mln zł).
Własna produkcja
Spółka podjęła też strategiczną decyzję o rezygnacji z niskomarżowej dystrybucji. Postawiła na jedną kartę. Przyspieszyła prace nad nową fabularną grą komputerową z gatunku cRPG (computer Role Playing Game) – „Afterfall". W trakcie prac projekt się zmienił – w stronę stworzenia całego uniwersum (szczegółowego świata gry), w którym producent chciał osadzać fabułę kolejnych części gry oraz nieograniczoną liczbę mniejszych produkcji z różnych gatunków (np. gry przygodowe, logiczne, muzyczne, gry akcji, cRGP, strategiczne itp.). – Planujemy, że pierwsza gra serii „Afterfall" ukaże się na rynku w I kwartale 2010 r. – zapowiadał wówczas szef Nicolas Games. Pieniądze na jej wydanie miały pochodzić z emisji akcji serii E. Nicolas Games sprzedało jesienią 2009 r. dotychczasowym udziałowcom 1,16 mln walorów tej serii po 1 zł. Papiery sprzedawane były z prawem poboru. Na parkiecie handlowano nimi wówczas po ok. 3 zł.
Szybko okazało się, że zastrzyk pieniędzy był niewystarczający, tym bardziej że bieżące wyniki spółki wciąż były fatalne. Zakończyła rok 2009 stratą netto rzędu 1,73 mln zł przy 0,5 mln złotych przychodów. Konieczne stało się kolejne dokapitalizowanie.